loading...
تراکتور اف سی
آخرین ارسال های انجمن
Ayhan بازدید : 199 جمعه 1392/03/03 نظرات (0)

تراکتور،این روزها فراز و نشیب های زیادی را سپری کرد. انتهایی کمی شیرین و کمی تلخ.شیرین به این دلیل که  در میان خیل عظیمی از حاشیه ها ،برای دومین بار نائب قهرمان رقابت ها شد.اما تلخش اتفاقات روی سکوها بود.صبرهواداران به سر آمده بود و از سویی دیگر موفقیت های کسب شده در زمان مدیرعاملی سردار جعفری به حساب اشخاص دیگر گذاشته می شد.در هر صورت،

محمدحسین  جعفری این روزها خود را برای انتخابات شورای شهر آماده می کند تا شاید از این طریق بتواند به تراکتور کمک کند.فرصت را غنیمت شمردیم وبرای گفتگو در ستاد انتخاباتی  او حاضر شدیم. سوالات فراوانی که شاید در مقطعی به آن ها جواب داده نشده بود. مسائل و حرف و حدیث هایی که در دوره ی مدیریتی او ایجاد شده بود که اکنون و به دور از کوران مسابقات بهترین مقطع برای پاسخگویی آن ها بود.در میان گفتگو به نظر می رسید او،از رفتار هواداران و رسانه ها قدری دلخور باشد ،هرچند که به قول خودش اصلاً ناراحت نبود و سعی در آرام جلوه کردن شرایط داشت.به هر حال گفتگوی  مان منجر به مصاحبه ای شد که خواندن آن چندان هم خالی از لطف نیست.سخنانی بی پرده از جنس یک استعفا…….


برای شروع،از عملکرد تیم های تبریزی در این فصل از رقابت ها صحبت کنیم.

حضور تراکتور ،ماشین سازی ،شهرداری و گسترش فولاد ، انگیزه ی بالای مسئولین و مردم شهر و رویکرد مطالبه گرایانه ی آنان را نشان می دهد.اما متاسفانه تا به اینجای کار نتوانسته ایم آنگونه که باید و شاید در فوتبال ایران جایگاهی داشته باشیم و این برای ما نقطه ی ضعف به حساب می رود.معتقدم به جای رودخانه ای پهن بودن ،دریایی عمیق باشیم و حضور یک تیم قدرتمند را به حضور چند تیم در یک سطح ترجیح می دهم.مخالف این امر نیستم که شهر اولین ها سه تیم در لیگ برتر نداشته باشد،اما به راستی آورده و دستاورد این کار چه خواهد بود.اگر به خاطر بضاعت ضعیف اقتصادی تبریز در وضع کنونی، هر سه تیم به لیگ پایین تر سقوط کند.اگر تبریز به لحاظ اقتصادی حرف اول در کشور را می زد حضور تیم های مختلف از شهر ایرادی نداشت،اما وقتی که اقتصاد شهر و استان حتی حرف دهم را نیز نمی تواند بزند، مطرح کردن چنین حرف های آسیب زدن به روحیه ی جمعی خواهد بود.همانقدر که صعود سه تیم خوشحال کننده است ،سقوط سه تیم نیز ناراحت کننده خواهد بود و مسئله ی بی عرضگی مدیران شهرمان به شهر های دیگر منعکس خواهد شد به نظرمن تبریزکشش سه تیم را ندارد.اولین دلیل نبود زیر ساخت های اقتصادی است.دومین دلیل نبود بازیکنان بومی کافی در سطح سه تیم است که در این صورت باید هزینه ی کلانی را برای بازیکنان غیر بومی خرج کرد.سومین دلیل نبود توان اقتصادی است.مثالی برای شما بزنم .آیا استادیوم یادگار توان برگزاری بازی های شهرداری وتراکتور را خواهد داشت؟در حالی که همگی می دانیم تراکتور در سه جبهه ی لیگ برتر ،جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا به میدان خواهد رفت و عملاً یادگار امام توانایی پاسخگویی به برگزاری این تعداد بازی نخواهد داشت.

بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که تراکتور برای قهرمانی بسته نشده بود.نظر شما در این زمینه چیست؟

به نظر کارشناسان احترام می گذارم،اما معتقدم که آن ها در تیم حضور نداشتند تا شاهد برخی شرایط باشند.ما توان بستن تیمی بیست ملیاردی نداشتیم.مدیریت،هنر اداره کردن موارد با حداقل هاست.در آن مقطع ،۸ الی ۹ بازیکن بعد از پیوستن امیر قلعه نویی به استقلال جدا شدند.ما ،۶ بازیکن لیگ و ۲ بازیکن خارجی جذب کردیم تا جای خالی بازیکنان خروجی به نوعی پر گردد. با توجه به نتایج کنونی در لیگ ، می توانیم ادعا کنیم که اگر به استقلال کمک های فراوانی صورت نمی گرفت و داوری ها به نفع این تیم نبود،می توانستیم قهرمان شویم.نائب قهرمانی تراکتور، بسیار ناب و پاک بود که با توان خود و ارائه ی فوتبال پاک بدست آمد.به نظر من این تیم توان قهرمانی را داشت.وقتی کادر فنی توجهش روی ۱۵ نفر باشد و از سایر بازیکنان نیمکت عدول کند، تیم به لحاظ بدنی افت خواهد کرد.گل سید محسن حسینی ما را از شکست مقابل فولاد نجات داد و به نوعی کار صعودمان به آسیا را آسان تر کرد.اتفاقی که همگان را خوشحال کرد اما به نظرم باید از تساوی مقابل فولاد ناراحت می شدیم و نه شادمان.کادر فنی به قله ی کوه فکر نکرده بود.کارشناسان زیادی معتقد بودند که ایران پوریان ضعیف ترین خرید تراکتور خواهد بود اما خودتان شاهد بودید که در نیم فصل ناجی ما بود.

اما خود آقای تونی چندین بار در کنفرانس  های مطبوعاتی مدعی شده بود که با این تیم نمی توان معجزه کرد؟

هر مربی باید خود را در ابتدای کار واکسینه کند.تونی هم از این قاعده مستثنی نیست، اما چه تیمی الجزیره را در تبریز شکست داد و چه تیمی استقلال و سپاهان را قاطعانه برد؟ این بردها بدون حضور مسی و رونالدو کسب شد..ما در ۸ بازی متوالی از ضد حملات گل خوردیم.اما تاکتیک های تونی دردهای تراکتور را دوا نکرد.تونی زحمات فراوانی برای تیم کشید.سبک فوتبال زیبای زمینی را وارد تیم کرد و خوب پیش رفت و تا وفتی دستش خوانده نشده بود ،موفق ظاهر شد، اما در فوتبال باید قله ی کوه را در نظر گرفت.به نظر من تونی سه چهار ضعف عمده داشت که هیچگاه مرتفع نشد.مابا احترام کامل عذر او را خواستیم.

آیا در ابتدای فصل برای جذب تونی اولیویرا به لحاظ مالی برنامه ریزی شده بود؟

ما برای جذب تونی اولیویرا بودجه ی مالی مناسبی تخصیص داده بودیم.مبلغ قرارداد تونی اولیویرا و همکارانش هشتصد هزار دلار و معادل یک میلیارد و سیصد میلیون تومان ،در ابتدای فصل بود.در واقع ما تونی را با دلار ۱۵۲۰ تومانی به تراکتور آوردیم.از تحولات نرخ ارزی خبر نداشتیم اتفاقاتی که هیچ گاه در کنترل باشگاه نبود.البته کادر فنی بومی نیز هزینه ای حدود ۱۵۰ الی ۱۶۰ میلیون داشت که مشکل خاصی از این بابت احساس نمی شد.

تراکتور بعد از دومین حضور خود  و همزمان با مدیریت شما ، با کاهش تماشاگرانش مواجه بود. به نظر شما دلیل کاهش تماشاگران چیست؟

ما در بازی با الجزیره هشتاد و پنج هزار تماشاگر و در بازی با سپاهان در لیگ دهم صد و بیست هزار طرفدار داشتیم.ودر همان سال در برخی از بازی ها جمیعیتی بالغ بر هفت هزار نفر به تماشای بازی های تراکتور آمدند.مردم با شرایط و هیجانات خاصی به استادیوم می آیند.در مقطعی بنابه شرایطی خاص و احساس نیاز به استادیوم آمده اند.افرادی با طیف ها و عقاید مختلفی از جمله سیاسی که یا دیگر به استادیوم نمی آیند و یا دیگر نمی توانند به استادیوم بیایند که من خیلی در جریان این موارد نیستم.

یعنی شما با این عقاید برخورد مستقیم داشته اید ؟

ما حتی توانایی در اختیار گرفتن استادیوم را نداشتیم .چه برسد به این کارها که اصلاً عوامل باشگاه نقشی نمی توانند داشته باشند.منظور من کاملاً متفاوت بود.گاهی بهانه های متفاوتی برای حضور تماشاگران وجود دارد.از جمله بهانه های سیاسی،همدردی با زلزله زدگان،تشویق یک مربی و سایر موارد که ناشی از احساسات تماشاگر می باشد.صحبت هایی مبنی بر حضور کمالوند در تراکتورو دلیل حضور تماشاگران زیاد مطرح می شد . شما  خود بهتر می دانید که شهرداری در هنگام حضور آقای کمالوند نیز بیشتر از چند هزار نفر تماشاگرنداشت. به همین دلیل شاید فرمول خاصی برای نشان دادن کاهش یا افزایش تماشاگر وجود نداشته باشد.هرچند که معتقدم هروقت پرقدرت ظاهر شویم طرفداران به استادیوم خواهند آمد.به عقیده ی من اگر هواداران از مسائل احساسی تبعیت نکنند  و فقط به خاطر تراکتور به ورزشگاه بیابند،تراکتور موفق خواهد بود.چرا که هر تیم روزی موفق و روزی شکست خورده است.

به اولین سال مدیریت شما بازمی گردیم.به نظر می رسد اولین زمینه برای اختلاف شما و طرفداران ،در بحث لوگوی باشگاه تراکتور سازی باشد.

این اتفاق قبل از حضور من صورت گرفته بود.و لوگوی باشگاه تغییر یافته بود.ابتدا شرکت تراکتورسازی را تشکیل دادیم و سپس  .بنابه درخواست هواداران ،لوگوی باشگاه تراکتور به حالت لاتین و اصلی خویش بازگردانده شد و حتی بعد از ۴۳ سال این لوگو ثبت تجاری شد.ما برای این کار یکسال زحمت کشیدیم تا این لوگو به صورت تمام کمال ثبت گردد. هم لوگوی تجاری و هم لوگوی رسمی باشگاه رونمایی شده اند .فکر می کنم تمامی سوتفاهمات در این زمینه حل شده باشد.

در زمان مربیگری امیر قلع نویی ،حاشیه های کمتری در تیم مشاهده می شد.چرا مدیریت با وجود آگاهی از ناتوانی تونی در جمع کردن حاشیه ها ،تدبیرات مناسبی برای این کار نداشت؟

تونی با فوتبال ایران آشنا نبود و تنها به عنوان معلم عمل کرد.محمد ابراهیمی بعد از تعویض در بازی با ملوان به مربی توهین می  کند اما تونی در رختکن پیشانی او را می بوسد. ما برای این کار کمیته ی انضباطی باشگاه را تشکیل دادیم و حتی ده ها جلسه در این کمیته برگزار شد.باید قبول کرد در فوتبالی که بازیکنی ۵۰۰ میلیون درآمد دارد،جریمه ی ۹۰ میلیونی کاری غیرممکن است.باید مربی برخورد با بازیکنان را به ما منعکس می کرد در حالی که این کار آنچنان که باید و شاید صورت نگرفت و تنها دوبار و آن هم در مورد قاسم دهنوی و محسن فروزان انجام شد.به نظرم مدیریت در این فضای وحشتناک بهترین اقدام را انجام داد.

تعامل باشگاه با رسانه های استان ضعیف بود . نظر شما در این زمینه چیست؟

قیول می کنم که تعامل ما با رسانه ضعیف بود.اما گلایه ای از رسانه ها دارم.گاهی وقت ها رسانه های استان به جای حمایت ،تیم را به حاشیه کشاندند.قلعه نویی چقدر با همین خبرنگاران دچار مشکل شد ویا همین تونی در اوایل چه مشکلات فراوانی پیدا کرد.قصد جسارت به هیچ یک از اهالی اصحاب رسانه ندارم اما باید بگویم که سوال های بی ربط خبرنگاران مان ،سوژه ی رسانه های پایتخت شده است.هیچ رسانه ای تیم شهر خود را به حاشیه نمی برد.در سایر شهر ها ۳ یا ۴ خبرنگار وجود دارد .اما درهمین شهر تبریز سکو به سکو خبرنگارو عکاس وجود دارد.برخی از روزنامه نگاران لیدرهای مخصوص خود را در سکوها دارند.ولی من نمی توانم چنین لیدرهایی را به خود تحمیل کنم.یکی از آن ها آمد و گفت من رئیس انجمن خبرنویسان هستم و باید درکنار تیم حضور داشته باشم ولی من نمی توانستم بین رسانه ها تبعیض قائل شوم،در حالی که این حرف ها باعث بدبینی شد.من توانایی مالی چندانی نداشتم که خبرنگاران را با خود به شهرها ببرم.شاید همین خساست ، باعث شد ۴ میلیارد تومان در باشگاه سرمایه گذاری شود و باشگاه  ،زمین اختصاصی تمرین و سایر امکانات زیربنایی گردد.

تمرین قبل از بازی با الجزیره و در گیری هایی در تمرین و همچنین شایعه های درمورد درگیری بین دو نیمه ی بازی با الجیش.به نظر می رسد که پروژه ی اخراج تونی از پیش برنامه ریزی شد. صحبتی در این زمینه دارید؟

در بازی با الشباب در عربستان تصمیم به اخراج او گرفته بودیم. در جلسه ای به تمامی نکات را به او گوشزد کردیم.اما به واقع تونی هیچ برنامه ای نداشت.۱۲۰ جلسه تمرین و با سبکی یکنواخت.ایشان در همان تمرین جاناتان را اخراج کرد.بازیکنی که خودش به تراکتور آورد و مدارک آوردنش را در سایت آوردیم وخودش عذرش را خواست.بازیکنی که ایجنتش ۱۵۰۰۰۰ دلار خواسته بود که به سختی آن را تبدیل به تعداد بازی کردیم.اینکه گفته می شود آقای آذرنیا هیچ واکنشی در زمین انجام نداد به خود او مربوط می شود اما تا آنجایی مطلعم تونی به آقای آذرنیا گفته بود که به زمین وارد نشود و دخالتی نداشته باشد.اتفاقات بین نیمه ی بازی با الجیش دروغ بود و واقعیت نداشت.پروژه ی پاشاندن تراکتور ،بعد از رفتن امیرقلع نویی کلید خورده بود خوشبختانه یکدلی و هوشیاری بازیکنان باعث تشدید شرایط نشد.در آینده به طور  مفصل از این مسائل سخن خواهم گفت.شاید دست به قلم بردم و کتابی در این زمینه نوشتم .

 

آیا استفاده ی شما از خویشاوندان در امور مدیریتی باشگاه،اقدامی حرفه ای است؟

اگر برادر من به دلیل مردمی بودن ، روحیه ی همکاری  رئیس کانون هواداران می شود، نشان از اعتماد من به اوست.اگر من به کسی اعتماد نکنم ، او را به هیچ وجه روی کار نمی گذارم.موفقیت مدیر مربوط به اطرفیان،اعتماد و تلاش او می باشد.باشگاه امروزه به حالت ۲۴ ساعته اداره می شود.من به همراه ۱۵ نفر کارمند اداره ی باشگاه را بر عهده داشتیم و من به انسان هایی نیاز داشتم که مضاعف و با عشق کار کنند و اگر پنجاه فرزند هم داشتم که با عشق فعالیت می کنند،آن ها را روی کار می آورم.حاج ایوب سه سال در کانون هواداران حضور داشت و اگر یک تومان هم حقوق گرفته باشد بیایند و افشا کنند.هیئت مدیره نیز در راس امور حضور داشت و بر تمامی کارهای صورت گرفته ناظر بود.

پس صحبت های غزنوی و همچنین  شایعات در مورد سفربه عربستان صحت ندارد.؟

ما در قالب هیئت ۴۷ نفره به عربستان بودیم که ۴۱ نفر جز اعضای اصلی تیم می باشند و شش نفر به عنوان مهمان با ما حضور داشتند .سه نفر ازآن ها ، اعضای هیئت مدیره بودند.و ۲ نفر از صدا وسیما حضور داشتند.نه فرزندان من و نه حاج ایوب در سفر حضور داشتند.این چه فامیل سالاری است که این ها از تمامی امتیازات در آن محروم بودند.هرچند که رفته ام ،اما بازهم از این تصمیم خودم ،استقبال خواهم کرد.همانور که تا به حال موفق شده ام.نمی دانم چرا برگزاری هم اندیشی ها،دوره های مختلف نمایشگاه های بین المللی ،کارت های هواداری منضبط و چندین عملکرد دیگر ،در نظر گرفته نمی شود.اما در مورد آقای غزنوی باید بگویم که ایراد ایشان قانونی است.ما به عنوان موسسه ی تراکتور زیر نظر کارخانه ی تراکتور بودیم .در برج شششم سال گذشته به دستورAFC   تشکیل شرکت دادیم.۳۱ تیرماه آخرین روز ثبت دفاتر مالیاتی است.اما ما در شهریور ماه چنین کاری را انجام داده بودیم موسسه باید منحل می شد تا مسائل را به دفاتر مالیاتی جدید منتقل کنیم.اما من اختیاری در این زمینه نداشتم.با این وجود تخلف مالی صورت نگرفته بود.فقط دفاتر مالی ثبت نشده بود.

مشکلات شما و سایت های هواداری در چه بود؟

مشکل خاصی وجود نداشت. دو سایت هواداری بودند که  گفتند که ما توانایی هدایت ورزشگاه ها را داریم.ما برای تراکتور شعار می سازیم.همین ادعای رهبری تراکتور از سکوها بود که بعدها شعار حیاکن رهاکن را وارد استادیوم کرد که الحمدالله به خواسته ی خود نیز رسیدند و من از مدیریت استعفا داده ام.

سایت هایی که اخیراً ایجاد شده اند و به صورت خودجوش از شما حمایت می کنند.نظرتان در مورد این سایت ها چیست؟

به هر حال من هم طرفدار دارم.مهم نیست این سایت مال فرزندانم باشد و افراد دیگر.من همواره به دنبال اتحاد طرفداران بوده ام و هیچ گاه ،کسی را تهدید نکرده ام.تراکتور نباید مثل پرسپولیس تخریب شود  و این روالی که می خواهند از سکوها مربی و مدیریت را عزل ونصب کنند،تراکتور تخریب خواهد شد.چنین سایت هایی با چنین رویکردهایی مضر خواهند بود.من برای اتحاد تراکتور کناره گیری کردم.

تیترهایی در مورد “نائب قهرمانی تیم جعفری” باعث تفرقه در تراکتور نخواهد بود؟

سوال این بود که تراکتور را تونی نائب قهرمان کرد یا شما؟ و من هم گفتم اگر راستش را بخواهید من.چون تیم را من بستم و تونی را من آوردم .حیا کن رها کن ها هم به من مربوط می شود.حال شما بگویید پیروزی متعلق به چه کسی است؟ اگر تیم هشتم یا نهم هم بود شکست آن متعلق به چه کسی بود؟اما منظورم مصادره ی موفقیت ها به نفع من نیست.در یک موفقیت یک تیم نقش دارند نه یک نفر.

خبرنگاران در این روزها تهدید شده اند و حتی صحبت از نقش شما در این تهدید ها می شود.

تنها یک نفر و آقای …به دلیل کامنتهای سیاسی مورد پیگرد قانونی قرار گرفته است.شما این افراد را به من معرفی کنید تا کار آن ها را پیگیری کنم.افرادی از این طریق به دنبال کسب اعتبار و شخصیت برای خود هستند و به همین دلیل این هجمه ها به من وارد می شود.

شاید این حرف ها به خاطر سوابق قبل از مدیریت شما مطرح می شود؟

شما واقعاً چنین فکر می کنید؟ واقعاً متاسفم  که اینگونه تصمیم به تخریب من گرفته اند.من در این سه سال اقدامی علیه کسی انجام نداده ام.اگر اهل این کارها بودم،به جای تهدید ،اقدام می کردم .دیگر چرا آبروی خود را می ریختم؟ کسی که از هستی و زندگی خود گذشته است و خدمت می کند شایسته ی چنین حرف هایی نیست.

دلیل حذف تراکتور از آسیا را در چه می دانید؟

قبول می کنم ،تیم را برای آسیا نبسته بودیم.برنامه ی ما صعود به یک مرحله بالاتر بودو انتظار داشتیم که در سه بازی خانگی مان پیروز شویم.

دو جلسه از اتحادیه ی باشگاه برگزارشد که در یکی از آن ها تبریز میزبان بود.نتایج این جلسات چه بود؟

نام صحیح آن جلسه ی هم اندیشی مدیران عامل باشگاه ها بود و اتحادیه باشگاه ها قبلاً به مدیریت عزیز محمدی تشکیل شده بود.اما مبدع این قضیه من بودم.اولین میزبانی آن بر عهده ی باشگاه بود و دوره ی دوم آن به میزبانی آقای عابدینی و داماش برگزار شد.به جمع بندی های مناسبی در زمینه ی قانون نقل و انتقالات  رسیدیم .قانونی که بعدها به عهده ی نصیر زاده گذاشته شده بود، در حالی که قبلاً ما ایشان را به این کار منصوب کرده بودیم.باشگاه ها توانایی ایجاد قانون را نداشتند و به همین دلیل نصب آقای نصیرزاده از سوی فدراسیون قانونی تر بود.به همین دلیل دور بعدی جلسه ی هم اندیشی به نابه برخی مصالح و عقاید برگزار نشد.

آیا اخبار منتشره در مورد بدهی ۸ میلیاردی تراکتور صحت دارد؟

من از این قصیه بی خبرم.باید با آقای زینی زاده در این مورد صحبت کرد.۲۰ درصد به بازیکنان بدهکاریم.یک میلیارد به بازیکنان فصل قبل و ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیون هم سایر بدهی های مان می باشد.اما فکر نمی کنم این خبر صحت داشته باشد.اما با این وجود مبالغ واریزی زیادی خواهیم داشت.۱ میلیارد از فدراسیون طلب داریم .دستور کمکی یک میلیاردی دولت هنوز واریز نشده است و آقای زینی زاده به همین دلیل به تهران رفته است.همچنین مبلغی در حدود ۵۰۰ میلیون تومان از afc طلبکاریم و مغازه های اجاره شده نیز  در حدود ۷۵۰ میلیون تومان ارزش مالی دارند .

چقدر با زینی زاده،مدیر عامل جدید اختلاف سلیقه دارید؟

این مسئله به هیچ وجه قابل اندازه گیری نیست.ایشان در جنبه ی آکادمیک و اقتصادی به من کمک می کردند ولی سمت خاصی در باشگاه نداشتند .من و ایشان سلایق کاملاً متفاوتی داریم.من از باشگاه خارج شدم و در شورای شهر شرکت کردم تا به تراکتور خدمت کنم و تراکتور را به خوداتکایی مالی برسانیم.اگر روزی به فوتبال بازگردم ،به تبریز نمی روم و ترجیح میدهم در فوتبال ملی فعالیت کنم .تمامی حرف و حدیث ها را در مورد شباهت سبک مدیریت ایشان و من ،از جمله “انتخاب پوتین مدودفی” را تکذیب می کنم.

آینده ی تراکتور را چگونه می بینید؟

اگر پشتیبانی مالی صورت نگیرد و اگر هواداران از طیف بندی رفتاری دست برندارند،تراکتور شکست خواهد خورد.

صحبت پایانی؟

من در شرایطی جدا شدم که تراکتور دومین افتخار را کسب کرد و برای دومین سال متوالی به مقام نائب قهرمانی رسید.بسیاری ناراحت شدند و حتی کسی به ما تبریک نگفت. به هرحال گذشت و امیدوارم هواداران دست به دست هم بدهند و نگذارند تراکتور افول کند

اکنون زمان مناسبی است برای گفتگو با فردی که سه سال مدیر عامل تراکتور بود فردی که موفقیت و شکست های فراوانی را در دوره ی مدیریت خویش دید

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    طرفدار کدام تیم هستی؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 795
  • کل نظرات : 219
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 117
  • آی پی امروز : 42
  • آی پی دیروز : 36
  • بازدید امروز : 98
  • باردید دیروز : 40
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 470
  • بازدید ماه : 1,829
  • بازدید سال : 15,577
  • بازدید کلی : 683,831